Zabawy, ćwiczenia
Szanowni Rodzice,
Zapraszamy do skorzystania z propozycji przygotowanych dla dzieci przez naszych nauczycieli do pracy w domu.
Autorski teatrzyk z kamyka.
Po obejrzeniu nagrania wykonanego metodą poklatkową (wykonywanie zdjęć w odstępach czasu, a następnie wyświetlanie ich w przyśpieszonym tempie), odpowiedz na pytania:
Czy podobał się Wam oglądany teatrzyk?
Czy scenografia* była ciekawa?
Która scena podobała Wam się najbardziej?
Czy potraficie ułożyć rym do słowa rzeczne?
Zróbcie w domu teatrzyk dla rodziców.
* proszę wytłumaczyć co znaczy dane słowo.
Zabaw w cienie
Odrysowujemy cienie zwierząt wiejskich (możemy zmienić figurki), doskonalenie percepcji wzrokowej i motoryki małej. W słoneczny dzień wykorzystujemy słońce, w pochmurny lampkę lub latarkę.
„Lokomotywa” / „Damfmaszyna”
Mówiąc o naszym regionie, musimy pamiętać jak ważna jest śląska gwara. To jedna z wizytówek Śląska. Przygotowałyśmy dla dzieci książeczkę elektroniczną z wierszem Juliana Tuwima w wersji polskiej i śląskiej. Dodatkowo też nagrania obu utworów, aby dzieci mogły je przesłuchać.
I tutaj zadanie dla dzieci: kto zgadnie, która z Pań czyta wersję polską, a która wersje śląską? Jesteśmy bardzo ciekawe czy uda się Wam zgadnąć 😊
książeczka: https://www.storyjumper.com/book/read/82509455/5eaa067d80855#page/6
Wersja po polsku
Wersja po sląsku
Czyj to odgłos?
Zachęcamy dzieci do wykonania ćwiczenia interaktywnego polegającego na połączeniu ze sobą zdjęć zwierząt i ich odgłosów:
Wiosenne przebudzenie
Zachęcamy do poruszania się z Panią Wiosną. Ostatnio wysłała do przedszkola list z zestawem zabaw do wykorzystania w domu przedszkolaków wraz z rodzicami. Zaproście, więc wszystkich domowników do wspólnej zabawy. Ciekawe czy uda się im wykonać zaproponowane przez Panią Wiosnę ćwiczenia z uśmiechem na ustach.
„Słońce na niebie” – krążenia głową –obserwacja słońca 5 powolnych okrążeń w prawo, 5 w lewo –
„Spacer po lesie” – przejście po wszystkich pomieszczeniach w domu stopa za stopą.
„Bociany na łące” – poruszamy się wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymując się, stają na jednej nodze, wystawiając złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszając nimi jak bocian dziobem i powtarzając: „Kle, kle, kle, żabki mi się chce”.
„Omiń kałużę” – rozkładamy zabawki/maskotki na podłodze. Są to nasze kałuże. Najpierw pokonujemy wszystkie kałuże okrążając je, później pokonujemy tą samą trasę stawiając krok do przodu raz prawą raz lewą nogą.
„Przestraszone żabki” – dzieci są żabkami. Naśladują skoki żabek. Klaśnięcie rodzica jest sygnałem, że zbliża się bocian. Przestraszone żabki nieruchomieją. Dwa klaśnięcia są sygnałem, że bocian odszedł, i żabki mogą skakać dalej. –
„Przebudzone pszczółki” – dzieci są pszczółkami. Poruszają się w rytmie muzyki „Motyle i gąsienice”. Na wysokie dźwięki pszczółki fruwają, na niskie siadają na kwiatku (kucnięcie) i zbierają nektar
Koronawirus….
Narysuj wirusa Koronka na kartce A4 w taki sposób jak go sobie wyobrażasz. Możesz do tego wykorzystać kredki, flamastry a także ruchome oczka i inne artykuły plastyczno –pasmanteryjne.
Wykonaj doświadczenie pokazujące: Dlaczego ręce myjemy wg ustalonej techniki? Dzięki niemu zdobędziesz wiedzę jak ważne jest dokładne mycie rąk z zachowaniem określonych ruchów
ZABRZE nasze miasto
Zabrze to nasze miasto ciekawa jestem ile o nim wiesz. Jeśli chciałbyś sprawdzić swoja wiedzę na jego temat to zapraszamy do udzielenia odpowiedzi na pytania zawarte w quizie „Test o Zabrzu”
Postacie, które są znane na Śląsku to Karolinka i Karlik. Oni to właśnie przedstawią Wam elementy śląskiego stroju ludowego. Posłuchajcie co powiedzą a następnie spróbujcie narysować strój Ślązaczki i Ślązaka wzorując się również na fotografiach, które znajdziecie tutaj.
Legenda o Zabrzu
Zapraszamy Was do poznania bliżej swojej miejscowości. Znacie jej nazwę? Oczywiście, że tak! Jest to Zabrze. A czy wiecie skąd ta nazwa się wzięła? Jak powstało miasto Zabrze? Zapraszamy do posłuchania legendy o Zabrzu.
Stroje ludowe mieszkańców Śląska
Co to są stroje ludowe? Dlaczego je nosimy i czy wszyscy noszą taki sam strój? Na te pytania odpowie Wam poniższa prezentacja.
Matematyka
Uporządkuj liczby w kolejności od 1 do 10 na podstawie zadania multimedialnego „Urodziny”, które znajdziesz w poniższym linku http://scholaris.pl/resources/run/id/102208
Wykonaj działania matematyczne na „+” i „-” dzięki którym, ułożysz puzzle przestawiające jedną z budowli Zabrza. Powodzenia! https://learningapps.org/display?v=pifvfnzrc20&fbclid=IwAR1VqjG5jma5YULSSBfygzDSnSSVtXS7U1z5XbJP1_-2IuWDXtqtOILh5eI%20%E2%80%93
Połącz działania matematyczne z prawidłowym wynikiem https://www.digipuzzle.net/digipuzzle/kids/puzzles/connectpieces_math_till_ten.htm?language=english&linkback=../../../education/math-till-10/index.htm&fbclid=IwAR1itucPxi7daEv2oDP_X4plTiAL4MYtmlWF2Yd9yrxkC3GIz7u2iw_tZlk
Wspólne zabawy
„Kamień- papier – nożyczki” z użyciem materiałów kuchennych tj mąka. Celem zabawy jest czerpanie satysfakcji z możliwości przebywania z najbliższymi, integracja rodziny. Zasady obowiązujące w grze poznacie tutaj https://www.facebook.com/100004789364698/posts/1451920301644268/
„Spacer żuczka”. Pamiętaj aby ustawić się w takim miejscu, aby mieć możliwość wykonywania ruchów zgodnie z treścią opowiadania wysłuchanego z nagrania audio nauczyciela.
Krzyżówka – dla chętnych dzieci
Wśród starszych dzieci są przedszkolaki, które świetnie radzą sobie z pisaniem różnych wyrazów. Dlatego mamy dla was krzyżówkę. Kto nie potrafi pisać może poprosić o pomoc rodziców. Podpowiedź jak napisać wybrane słowo- jest pod ilustracją. Hasło do krzyżówki znajduje się w czerwonych kratkach. Spróbujcie je odczytać. Powiedźcie jaką głoskę słyszycie na początku a jaką na końcu.
Dzieci 6 letnie: głoskują podane hasło, a dzieci 5 letnie: dzielą słowo na sylaby.
Zabawy masami plastycznymi
Wieczory w domu nie muszą być nudne. Zajrzycie do tej prezentacji i przekonajcie się jakie masy sensoryczne można wyczarować z domowych rzeczy
Ciekawe strony internetowe
Bezpieczeństwo dzieci jest najważniejsze. Dlatego przedstawiamy kilka propozycji bezpiecznych stron internetowych. Znajdziecie Państwo tam różnorodną tematykę: gry interaktywne, kolorowanki, puzzle.
Rodzicielstwo pełne wyzwań w okresie epidemii
Jak zadbać o siebie i relacje w rodzinie?
W jaki sposób rozmawiać i wspierać dzieci w przeżywanych emocjach?
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami, które mogą okazać się pomoce w tym trudnym czasie.
BAJKI TERAPEUTYCZNE
„Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie” autorstwa Doroty Bródka – pomoże zrozumieć dzieciom aktualną sytuację związaną z koronawirusem i kwarantanną.
wersja audio (teatrzyk): https://www.youtube.com/watch?v=q2IheNSId6E
„Dlaczego kwarantanna ma dziury w czasie” autorstwa Doroty Bródka – bajka wyjaśnia dzieciom, jak radzić sobie z czasem przedłużającej się kwarantanny.
https://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/04/dlaczego-kwarantanna-ma-dziury-w-czasie-2.pdf
„Wojtek i maseczki” autorstwa Niny Base – bajka , która pomaga dzieciom zaprzyjaźnić się z maseczką.
e-book: https://www.mamaprzyjaciel.pl/wp-content/uploads/2020/05/Bajki-Mamy-Przyjaciela-1-komplet1.pdf
wersja audio: https://www.youtube.com/watch?v=gd7l5GWH2uU&feature=youtu.be
„Powrót do przedszkola” Joanny Kochańska, bajka której celem jest wsparcie dzieci doświadczających trudnych emocji po dłuższej nieobecności w przedszkolu.
Bajka zawiera również komentarz, jak towarzyszyć dzieciom w przeżywanych emocjach http://emocjeprzedszkolaka.pl/wp-content/uploads/2020/05/bajka_powrot_do_przedszkola.pdf
„Pan krokodyl i powrót do przedszkola” autorstwa Joanny Kochańska. Bajka ma na celu pomóc rodzicowi w rozmowie z dzieckiem nt. nowych zasad w przedszkolu, oswoić z przedszkolakiem trudne emocje i lepiej przygotować na nową sytuację. http://emocjeprzedszkolaka.pl/index.php/2020/05/09/nowe-zasady-w-przedszkolu-darmowa-bajkaterapeutycznaebook/?fbclid=IwAR0zoq8JiBq5l72EEFfEQWuuFrrMpyzcMn7h5mGSAiuNrKZg2uTsc2kAoeY
ZABAWY TERAPEUTYCZNE
„Pandemia – gra planszowa na koronawirusowy areszt domowy”
Gra: https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/03/plansza-bez-t%C5%82a.pdf
instrukcja: https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/03/Gra-Pandemia.pdf
Joga dla dzieci z bajką terapeutyczną cz. I i II – wspieranie rozwoju psychomotorycznego
oraz emocjonalnego, obniżenie napięcia emocjonalnego i ruchowego.
Część II https://www.youtube.com/watch?v=nuCiUoyLnyU
„Bezpieczne miejsce” – ćwiczenie uważności dla dzieci od 5-10 lat z książki „Uważność i spokój żabki” E.Snel, wyd. CoJaNaTo. Celem zabawy jest również relaksacja, wyciszenie oraz budowanie poczucia bezpieczeństwa u dziecka. https://www.youtube.com/watch?v=JCsiv4o4_HI
„Spokój i uważność żabki” – ćwiczenie uważności dla dzieci w wieku od 5-10 lat zaczerpnięte z książki „Uważność i spokój żabki” E.Snel, wyd. CoJaNaTo. https://www.youtube.com/watch?v=9VfMsQoeGzU
LITERATURA
„Uważność i spokój żabki” E.Snel, wyd. CoJaNaTo.
„Moja supermoc. Uważność i spokój żabki. Historie, gry i zabawy mindfulness” E.Snel, wyd. CoJaNaTo.
„Uczuciometr Inspektora krokodyla. Rozpoznaj, zmierz i kontroluj swoje emocje” Susanna Isern, wyd. Dwukropek.
„Self – regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” A. Stążka – Gawrysiak, wyd. Znak.
„SELF – REG. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości” S. Shanker, T. Barker, wyd. Mamania.
ARTYKUŁY / PODCASTY
Podcast: „Koronawirus: Jak zachować motywację w czterech ścianach?” http://podcast.swps.pl/c4203513
Poradnik dla rodziców: „Potrafię się zatrzymać, ale jak to zrobić?” https://rodzice.fdds.pl/2018/09/18/poradnik-dla-rodzicow-potrafie-sie-zatrzymac-ale-jak-to-zrobic/#content
Podcast: „Koronawirus: jak rozmawiać z dziećmi i wspierać je w tym czasie?” https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/21383-koronawirus-jak-rozmawiac-z-dziecmi-i-wspierac-je-w-tym-czasie
Informacja dla rodziców/opiekunów prawnych dzieci uczęszczających
do przedszkola
Dyrektor Przedszkola z Oddziałami Specjalnymi i z Oddziałami Integracyjnymi nr 48 w Zabrzu informuje, że w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola w związku z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 ograniczony jest obowiązek świadczenia pracy przez nauczycieli na terenie przedszkola od 25.03.2020 r.
Dyrektor udostępnia adresy mailowe i telefony rodziców/opiekunów prawnych nauczycielom pracującym w przedszkolu, w celu realizacji zadań przedszkola z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Wszelkie aktualizacje danych kontaktowych prosimy niezwłocznie przekazać nauczycielom wychowawcom.
Nauczyciele będą informować Państwo o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu. Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Edukacji Narodowej nauczyciele będą
udostępniać materiały do pracy z dzieckiem, w szczególności te rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej , a także emitowane w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i
Polskiego Radia.
Prosimy o załatwianie spraw drogą mailową pod adresem
sekretariat@p48.zabrze.pl
Proponujemy także kontakt mailowy z nauczycielami, którzy świadczą pracę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Niezależnie od przyjętych zasad organizacji pracy przedszkola, wszystkie bieżące decyzje dyrektora w zakresie wykonywania pracy zdalnej uzależnione będą od dalszego rozwoju sytuacji w kraju, w szczególności od decyzji władz i obowiązków ustawowych nałożonych na obywateli związanych z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-COVID-19.
Wszelkie propozycje prosimy przekazywać bezpośrednio do wychowawców grup.
Życzymy dużo zdrowia dla wszystkich naszych dzieci, rodziców.
Mamy nadzieję , że spotkamy się wkrótce w przedszkolu.
Z wyrazami szacunku
Jolanta Kosczielny- dyrektor przedszkola
Plik do pobrania:
Plik z adresami mailowymi nauczycieli i specjalistów:
Informacja dla rodziców 24.03.2020